Urlop to długo wyczekiwany czas. Często planujemy go wcześniej i chcemy by wszystko było dopięte na ostatni guzik. Staramy się załatwić formalności wcześniej, aby podczas podróży w pełni cieszyć się dobrą zabawą. Jednak nie zawsze mamy taką możliwość. Często zdarza się, że loty są opóźnione przez co narażeni jesteśmy na dodatkowy stres i dodatkowe wydatki. Czy możemy zażądać rekompensaty za opóźniony lot? Jeżeli tak, jak to zrobić?
Rozporządzenie
Jeżeli podróżujemy między krajami Unii Europejskiej podlegamy rozporządzeniu 261/2004. Oznacza to, że jeśli na lotnisku spotka nas niemiła niespodzianka przysługuje nam szereg praw. Przewoźnik zobowiązany jest zapewnić nam kwaterunek, wyżywienie, a nawet wypłacić odszkodowanie. Jednak kiedy spełniamy wymogi, aby móc skorzystać z podanych możliwości?
Opóźnienie kilka godzin
Sytuacja niestety bardzo popularna. Podczas takiego opóźnienia przysługuje nam darmowy prowiant. Przewoźnik, jedzenie i picie może zapewnić w różnych wariantach np.: bonu czy konkretnego, przygotowanego posiłku. Możemy ubiegać się także o skorzystanie z faksu, telefonu itp.
Nocleg
Przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg i pokryć koszty transportu jeżeli na lot musimy czekać dłużej niż jeden dzień.
Zwrot kosztów biletu
Jednak nie musimy w nieskończoność czekać na realizacje lotu. Jeżeli opóźnienie trwa dłużej niż pięć godzin, możemy zrezygnować z podróży i zażądać zwrotu kosztów związanych z zakupem biletów.
Odszkodowanie
O odszkodowanie ubiegać możemy się, gdy na miejsce dotrzemy z przynajmniej trzygodzinnym opóźnieniem. Wysokość odszkodowania jest uzależniona od ilości przebytych kilometrów. Im dalej znajduje się miejsce docelowe tym większe dostaniemy odszkodowanie. Np.: dla lotów do miejsca oddalonego o 1500 km przysługuje nam odszkodowanie 250 euro, natomiast przy lotach innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości min. 3 500 km możemy ubiegać się nawet o 600 euro.
Jakim lotom przysługuje odszkodowanie?
Odszkodowanie przysługuje niezależnie od tego czy lecisz pierwszą klasą, ekonomiczną czy biznesową. Odszkodowanie za opóźniony lot należy się każdemu niezależnie od typu lotu i linii lotniczej.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje?
O odszkodowanie ubiegać się nie możemy podczas, gdy opóźnienie spowodowane jest warunkami atmosferycznymi. Są to siły niezależne od człowieka. Jeżeli lot opóźniony jest np.: przez mgłę jest to dowód na to, że przewoźnik dba o bezpieczeństwo osób korzystających z jego usług. Nie ma więc powodów, by obarczać go winą, ponieważ zaistniała sytuacja to zrządzenie losu. Za sytuacje nadzwyczajne uważane są także strajki. Mimo, iż nie jest to sytuacja zagrażająca bezpieczeństwu pasażerów, przyjmuje się, że przewoźnik nie ma na nią wpływu i nie może jej uniknąć.
Podsumowanie
Podczas opóźnień samolotów możemy liczyć na podstawową opiekę przewoźnika tj. wyżywienie, nocleg. W określonych okolicznościach możemy się ubiegać o odszkodowanie, niezależnie jaką klasą mieliśmy lecieć oraz niezależnie od tego, jakiego przewoźnika wybraliśmy. Łatwiej jest uzyskać odszkodowanie podróżując liniami wewnątrz Unii Europejskiej, ponieważ jest to regulowane odpowiednim rozporządzeniem. Miejmy jednak nadzieję, że nigdy nie będziemy musieli korzystać z tych informacji, a nasz wypoczynek zawsze będzie udany i bezstresowy.